به گزارش خبرنگار خودروکار، لاستیک خودرو تنها عضو خودرو هستند که با زمین تماس مستقیم دارند و نبض عملکرد کیفی و کمی برخی از مهمترین سامانههای خودرو به تایرها و بهتر بگوییم باد درون آنها بستگی دارد.
تنظیم باد لاستیک بر شاخصهایی همچون مصرف سوخت، نرمی و روانی خودرو، تخفیف آلودگی صوتی درون اتاق، سهولت هدایت و ترمز مؤثر و در یک کلام بر خوش رکابی و خوش دستی خودرو اثر مستقیم دارد.
نیتروژن میتواند همان نسخه شفابخش برای تنظیم باد تایر و مشکلات بعدی آن باشد. شاهد معتبر این مدعا هم واقعیتهای علمی و خصوصیات این عنصر گازی است.
برخی از مهمترین دلایل استفاده از گاز نیتروژن بجای هوای معمولی در لاستیک خودروها عبارتند از:
1. عمدهترین کاربرد استفاده از نیتروژن در وسایل نقلیه مربوط به خودروهای نظامی و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقهای، شاتلهای فضایی و امروزه در اکثر خودروها میباشد.
2. هوای معمولی دارای ۲۱% اکسیژن، ۷۸% نیتروژن و ۱% گازهایی هم چون ازن، آرگون و مقداری رطوبت (به واسطه وجود اکسیژن) است. بنابراین حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت خواهد شد که موجب کاهش اثر خورندگی است. همچنین به دلیل کاهش میزان حمله به سیمهای فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیکها محتمل میباشد.
3. نیتروژن در فرآیند احتراق شرکت نمیکند. پس از نظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که در بالا اشاره شد) ارجح است.
4. مولکولهای نیتروژن نسبت به اکسیژن بزرگتر هستند بنابراین خطر فرار مولکولهای بزرگتر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک، کمتر است. بر اساس تجارب و مطالعات شرکت میشلین، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابر کمتر از هوای معمولی است.
5. نیتروژن سبکتر است، البته استفاده از آن موجب کاهشی در حدود ۴% از وزن هوای پرشده در تایر یا کمتر از ۴ اونس (۱۱۲ گرم) در اغلب تایرها میشود. این سبکی میتواند بر روی مصرف سوخت، موثر باشد. هرچند باید توجه کرد این کاهش وزن، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب، قابل جبران و چه بسا چشمگیرتر است.
6. نیتروژن گرما را زودتر از دست میدهد. در واقع میتوان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمنتر است، بهخصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی و سخت.
7. میزان تغییرات فشار با دما نیز در نیتروژن کمتر است، چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که بهخصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر میکند.
8. استفاده از نیتروژن بهجای اکسیژن در لاستیک میتواند عمر لاستیک را ۳۰٪ افزایش دهد.
بهدلیل کمتر شدن وزن لاستیک شتاب و سرعت ماشین هم بهتر میشود.
9. استفاده از این گاز خشک علاوه بر راحتی و نرمی بیشتر این امکان رو به شما میدهد که در طول سال فشار ثابتی را در چرخهای ماشین خود داشته باشید و لاستیک خودرو شما همیشه سرد باشند به همین دلیل امنیت لاستیک بیشتر خواهد بود.
10. مولکولهای نیتروژن از اکسیژن بزرگترند بنابراین راحتتر از هوا میتوانند در لاستیک حرکت کنند و جریان یابند، ضمن اینکه در برابر گرما از هوا مقاومترند.
11. نیتروژن همچنین از اکسید شدن لاستیک و تخریب آن جلوگیری کرده و عملکرد خودرو را بهبود میبخشد.
مزایای کلی استفاده از نیتروژن در تایر خودرو:1. افزایش فوق العاده عمر لاستیک:به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا ۴۰% افزایش می یابد.
2. نرم شدن کمکهای ماشین:به دلیل نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم میماند و باعث استهلاک کم کمکها و سالم ماندن اتاق میشود و تا ۷۰% چرخها بالانس میشوند.
3. تنظیم باد همیشگی لاستیکها:مولکولهای نیتروژن درشتتر از هوا هستند. گاز نیتروژن هیچوقت از هوای گرم و سرد تاثیر نگرفته و همیشه ثابت است.
4. کاهش مصرف سوخت:چون اصطکاک لاستیک با زمین بهدلیل گاز نیتروژن کم می شود، کاهش مصرف ار ۱۰% تا ۱۵% را به دنبال دارد.
5. ترمزگیری عالی در سرعتهای بالا و شدید:به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیکها با باد نیتروژن، ترمزگیری خودرو تا ۳۰% افزایش مییابد.
6. مناسب برای رینگهای اسپرت:تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگها ۱۰۰% برطرف میشود.
معایب کلی استفاده از نیتروژن در تایر خودرو:1. قیمت بالاتر گاز نیتروژن (حداقل ۱۰ برابر در کشور ما و بیشتر در خارج از کشور)، مسالهای است که باید مورد توجه قرار داد.
2. خالص بودن و درستی درجه خلوص اظهار شده محصول برای مصرف کننده و نحوه تزریق آن(مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) باید در نظر گرفته شود.
با این اوصاف و با مروری بر منابع و اظهارات کارشناسان خودرویی و شرکتهای تولیدکننده تایر و نیتروژن درباره منافع کاربرد نیتروژن در تایر خودروها، بهنظر میرسد قضاوت درخصوص اطلاعات ارائه شده و منطبق بودن یا نبودن هر کدام با واقعیتهای علمی کار دشواری باشد.
اما واقعیت مسلم آن است که تایرها با هر چه پر شوند، نکته اصلی تنظیم باد همه تایرهای خودرو طبق استانداردهای سازنده اتومبیل است.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا "خودروکار" به آن ها پاسخ دهد.
انتهای پیام/